loading...
.:: چای سبز ایرانی|بزرگ ترین سایت خواص دارویی گیاهان ::.
اخبار سایت
مرتضی آقاپور بازدید : 83 پنجشنبه 01 بهمن 1394 نظرات (0)

حقیقت های جالب درباره چای

آمار ها حاکی از آن دارد که سالانه بیش از 3 بيليون کيلوگرم چاي در دنیا توليد مي ‌شود. اين نوشيدني گرم به خاطر آرامش ‌خشی و توانایی رفع خستگي که دارد، خيلي پُرطرفدار است. و پرسش هاي زيادي هم درباره آن مطرح است که به نظر مي ‌رسد سه پرسش زير، همه‌ گيرتر است:

- آيا مصرف چاي يا هر نوشيدني داغ ديگري ضرر دارد؟

بله، البته! چاي را خيلي داغ نبايد مصرف کرد. برخي تحقیقات ثابت کرده است که نوشيدن مايعات به صورت خيلي داغ ممکن است به مخاط گلو و مري آسيب رسانده و به ایجاد سرطان منجر شود. نتايج آزمایشات  حاکي از اين است ، افرادي که چاي را بصورت خيلي داغ مي ‌نوشند ...

http://up.iran-green-tea.ir/view/999020/ozviyat.gif

بيش تر از افراد دیگر مستعد ابتلاي سرطان مري هستند. تا چند سال پيش محققین گمان مي‌ کردند شايد خود چاي موجب ایجاد سرطان مري مي ‌شود ولي بررسي‌ هاي جديد این نظریه را رد و نشان داده است که اين ضرر چاي مربوط به مصرف داغ آن است، بنابراين براي حفظ سلامت و استفاده بيشتر از خواص چاي بهتر است اين نوشيدني را خيلي داغ ميل نکنيد.

- به نظر شما چاي محرک است يا آرام بخش؟

بعضي ‌افراد چاي مي ‌نوشند چون اعتقاد دارند که چاي خاصيت آرام‌ بخشي دارد اما افرادی دیگر هم مي ‌گويند چاي شادي‌بخش و نشاط ‌آور است. در واقع هر دوي اين نظرها درست است. چاي تا پيش از 2 دقيقه از دم ‌کشيدن اثر محرک دارد اما پس از مدتي به طور تدریجی از خاصيت محرک بودن آن کم شده و خاصيت آرام ‌بخشي آن افزایش می یابد. و پس از گذشت 5 دقيقه از شروع دم‌ کشيدن چاي، تمام کافئين موجود در آن خارج مي‌ شود و چاي کاملا آرام ‌بخش است. همینطور که میدانید کافئين از محرک ‌هاي سيستم اعصاب مرکزي است. مقدار اين ترکيب در يک استکان چاي زياد نيست. با این وجود ممکن است مصرف افزاطی در بعضي افراد موجب ايجاد حالاتي مانند بي ‌قراري و عصبانيت شود، از اين رو، آن ها نبايد در مصرف چاي زياده ‌روي کنند.

http://up.iran-green-tea.ir/view/1180970/TeaGreenPot23.jpg

-  چاي سبز بهتر است يا سياه؟

در گياه چاي ترکيبات ویژه ای وجود دارد که داراي خواص مهم زيستي از قبیل آنتي اکسيدان ‏ها است. اين ترکيبات فوايد و خواص بسياري دارند. در طي فرآيند تخمير چای اين مولکول ‌ها تغيير پیدا مي‌ کنند. مثلا برخي از آن ها اکسيد شده، برخي مي ‌شکنند و يا به مواد جديد دیگری تبديل مي ‌شوند. در نتيجه، در چاي سياه که تخمير بیش تری بروی آن صورت گرفته است، موادي به وجود مي‌آيد که نتیجه آن تغييرات هستند، يعني در چاي سياه مواد و ترکیباتی وجود دارد که در چاي سبز، با تخمير کمتر، موجود نیست. سردسته اين مواد، کافئين است. وجود کافئين در چاي سياه و آنتي ‏اکسيدان کمتر ارزش آن را در مقايسه با چاي سبز که خواص آنتي ‌اکسيداني بيشتري دارد، کمتر مي ‏کند. به همين خاطر اگر افراد ذايقه خود را بیشتر با چاي سبز هماهنگ کنند، از خواص بيشتر گياه چاي بهره ‌مند خواهند شد.

منابع :

http://www.tebyan.net

http://up.iran-green-tea.ir/view/999128/Boroshor.png

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
باسلام ..سایت .:: iran-Green-Tea ::. با هدف آشنایی و معرفی خواص و فواید دارووهای گیاهی،دمنوش ها ،ادویجات، میوه ها و .. ایجاد شده است . امید به این داریم که با نظرات سازنده خودتون مارو در این هدف یاری کنید .سایت چای سبز ایرانی آماده هرگونه تبادل با عزیزان هست ...امیدواریم لحظات خوشی را در سایت خودتان داشته باشید .
اطلاعات کاربری