loading...
.:: چای سبز ایرانی|بزرگ ترین سایت خواص دارویی گیاهان ::.
اخبار سایت
مرتضی آقاپور بازدید : 339 یکشنبه 27 دی 1394 نظرات (0)

خواص کامل شنبلیله - Fenugreek

شنبلیله گیاهی است در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا یافت میشود و در کشورهای هند، چین، پاکستان، ایتالیا، مصر، یونان و ... رشد می کند. این گیاه بومی کشور ما ایران نیز است . اضافه بر برگ‌های سبز گیاه شنبلیله، دانه های آن نیز سرشار از مواد مغذی و مفید می‌باشد و ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. این گیاه سرشار از مواد معدنی مانند: مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، سلنیوم، روی، منگنز و منیزیم است و از نظر ویتامینی نیز دارای انواع ویتامین‌های دوست داشتنی گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، فولیک اسید و نیز ویتامین A و C می‌باشد. علاوه بر فواید گفته شده ، دانه‌های این گیاه دارای پروتئین، لیزین، تریپتوفان، استروئید ساپونین و دیوسژنین (ترکیبی که خواص شبه استروژنی دارد) می‌باشد.

خواص درمانی شنبلیله :

- پودر تهیه شده دانه شنبلیله برای دستگاه قلبی عروقی بسیار مفید و سودمند است. این ادویه دارای گالاکتومانان، گروهی از پلی ساکاریدهای طبیعی (فیبر محلول)،  است که به قوی شدن قلب کمک کرده و خطر ابتلا به حمله قلبی را کم می کند.

- شنبلیله منبع خوبی از پتاسیم و سدیم می باشد. دانه های آسیاب شده می تواند فشار خون را کنترل و  ضربان قلب را منظم کند.

- شنبلیله باعث کاهش کلسترول بد خون میشود.

- شنبلیله برای افراد دیابتی بسیار مفید است. گالاکتومانان موجود در این ادویه میتواند باعث شتاب منفی و کاهش میزان جذب قند خون شود . شنبلیله حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است که می تواند انسولین تولید کند.

 

http://up.iran-green-tea.ir/view/999020/ozviyat.gif

http://up.iran-green-tea.ir/view/1164009/5312.png

- دانه شنبلیله دارای اثرات خوب و سودمند بر روی دستگاه گوارش است. این گیاه قادر است که مواد سمی را از بدن دفع و سیستم گوارشی را تصقیه و درنتیجه هضم را تسهیل میکند.

- پودر دانه شنبلیله درمان کننده یبوست مزمن نیز است و باعث رفع مشکل سوء هاضمه شده و حرکت روده را آسان تر و منظم تر می کند. اضافه بر این،محتوی مقادیر زیادی فیبر در رژیم غذایی است، که به درمان موثر یبوست کمک می کند.

- زمانی که شنبلیله به صورت پودر استفاده می شود از دیواره داخلی معده محافظت نموده و از ایجاد زخم معده پیشگیری میکند برای  سوزش سر دل و بیماری رفلکس مری نیز مفید است.

-  پودر شنبلیله منبع مناسبی از آهن است بنابراین درمان خوب برای بیماران کم خون محسوب میشود . این پودر می تواند میزان هموگلوبین در گلبول های قرمز خون (RBC) در خون را افزایش داده و تا حد زیادی به رفع کم خونی کمک میکند

- این گیاه  دارای مقادیر زیادی فیبر در رژیم غذایی و به محاقظت از غشاء مخاط روده بزرگ کمک و از ایجاد سرطان روده پیشگیری می کند.

- پودر شنبلیله یکی از  طبیعی ترین و کارآمدترین راه حل  مشکل مشکلات مربوط به سلامت زنان، به ویژه برای سندرم قبل از قاعدگی (PMS) است. این گیاه شامل دو ترکیب شیمیایی به نام ایزوفلاون (نوع خاصی از فیتو استروژن) و دیوسگنین (ماده موثره استروئیدی)، که به داشتن حس راحتی و آرامش در مدت قاعدگی کمک می کند. و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی، و غیره نیز می توانید با آن کاهش یابد.

-  این ادویه دارای ماده ای به نام دیوسگنین است که باعث افزایش  شیر در زنان شیرده می شود.

- شنبلیله باعث کاهش درد زایمان و تسهیل روند تولد کودک میگردد و انقباضات عضلات رحم را کاهش میدهد.

برخی از مواد شیمیایی موجود در تخم شنبلیله دارای خواصی مانند هرومون استروژن که در حفظ تعادل هورمونی و افزایش سایز سینه در زنان موثر است.

- پودر شنبلیله برای درمان تب بالا و بیماری های تنفسی مفید است. این پودر می تواند برای معالجه گلودرد و سرفه مزمن هم خوب باشد.

- دانه های دوست داشتنی شنبلیله دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب بسیار عالی است. از این رو، این پودر التهاب پوست ناشی از زخم، اگزما، سوختگی، و .. را سریعا بهبود داده و زخم را به سرعت خوب میکند

- شنبلیله دارای خاصیت ضد پیری طبیعی است.  نیاسین یا ویتامین B3 آن می تواند سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم کند و شما را از چین و چروک، لکه های پیری رها سازد.

- این ادویه دوست داشتنی پوست را به طور طبیعی روشن و درخشان کند باعث نابودی سلول های مرده و دانه های سرسیاه میگردد.

- ماسک شنبلیله چربی پوست را کاهش و مانع ایجاد آکنه می گردد.

- پودر شنبلیله یکی از راه حل های بسیار موثر برای شوره سر است.

- سبزی شنبلیله برطرف‌کننده مشکلات جنسی در آقایان است.


- شما میتوانیدبه منظور زیاد کردن اشتها در اشخاصی که دچار بی‌اشتهایی در نتیجه بیماری و یا سایر عوامل هستند شنبلیله توصیه کنید.

- سبزی شنبلیله در کنترل بیماری‌های کلیوی و محافظت از کبد در برابر اثرات مخرب الکل و داروها نیز مفید است.

- شنبلیله باعث افزایش میل جنسی در افراد میشود.

منابع :

http://www.hidoctor.ir

http://www.tebyan.net

بروشور خواص شنبلیله به صورت خلاصه

http://up.iran-green-tea.ir/view/1164047/ashanbelileh.jpg

http://up.iran-green-tea.ir/view/999128/Boroshor.png

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
باسلام ..سایت .:: iran-Green-Tea ::. با هدف آشنایی و معرفی خواص و فواید دارووهای گیاهی،دمنوش ها ،ادویجات، میوه ها و .. ایجاد شده است . امید به این داریم که با نظرات سازنده خودتون مارو در این هدف یاری کنید .سایت چای سبز ایرانی آماده هرگونه تبادل با عزیزان هست ...امیدواریم لحظات خوشی را در سایت خودتان داشته باشید .
اطلاعات کاربری