loading...
.:: چای سبز ایرانی|بزرگ ترین سایت خواص دارویی گیاهان ::.
اخبار سایت
مرتضی آقاپور بازدید : 202 جمعه 09 بهمن 1394 نظرات (0)

قهوه،قهوه فوری،نسکافه ،کافی میکس و شیر قهوه چیست ؟!

دانه دوست داشتنی و زرد رنگ قهوه، در داخل میوه هایی به رنگ قرمز که خام و بدبو هم هستند قرار دارد که پس از بیرون آوردن آن از درون میوه، تخمیر و خشک و سپس برشته و به رنگ قهوه ای سوخته و تیره در می آید و این روزها، آن را به اشکال دانه کامل یا پودرشده در مغزه ها و فروشگاه ها می بینیم. با توجه به این که قهوه در چه منطقه و چه کشوری پروش داده شده باشد، طعم و رنگ متفاوتی دارد و با توجه به شیوه یا دستگاهی که قهوه را دم می کنند و همچنین مقدار شکر و شیری که به آن اضافه می شود، نام های متنوع و مختلفی مانند اسپرسو، کاپوچینو، کافی میکس و... می گیرد.

قهوه فوری با قهوه معمولی چه فرقی دارد؟

دانه قهوه مانند دانه های بسیاری دیگر از نوشیدنی ها حاوی فیبر نامحلول است؛ یعنی اگر دانه قهوه را آسیاب و درون آب بجوشانیم فیبر آن رسوب کرده و رنگ قهوه در آب جوش حل می گردد. حال اگر در صنعت و کارخانه با صافی رسوب را حذف و محلول بدست آمده را تبخیر، خشک و آسیاب کنند «قهوه فوری» خاصل میشود که به محض اضافه کردن آن به آب جوش، قهوه، آماده مصرف است.

البته رنگ قهوه های فوری ممکن است با یکدیگر اختلاف داشته باشد و این موضوع به نوع قهوه مورد استفاده شده و روش خشک کردن آن وابسته است.

http://up.iran-green-tea.ir/view/999020/ozviyat.gif

http://up.iran-green-tea.ir/view/1208406/intro-coffee-home-1.png

 

قهوه های فوری یا نسکافه

دانه های قهوه برعکس چای نیاز به دم کشیدن ندارند، چراکه ماده عطری، رنگی و موثر آن به محض برخورد با آب جوش آزاد می‌شود. در نیمه دوم قرن بیستم، انواع مختلفی از قهوه فوری (instand coffee) نیز در بازار اروپا و آمریکا توزیع شد. این قهوه در واقع همان شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه های قهوه است که احتیاجی به قهوه جوش ندارد و با حل کردن مقداری از آن در یک فنجان آب جوش، قهوه آماده مصرف می گردد.

این نوع قهوه در ابتدا مخالفان جدی و سرسختی در میان طرفداران قهوه داشته است ، چراکه قهوه نوشان حرفه ای اعتقاد داشتند طعم و عطر حقیقی قهوه در بسته بندی های قهوه فوری از بین می‌رود، اما امروز با پیشرفت و توسعه فناوری تولید قهوه فوری، دیگر فاصله میان‌ کیفیت این دو نوع قهوه به کلی برداشته شده و حتی قهوه فوری طرفداران فراوان تری پیدا کرده است، زیرا این نوع قهوه پس از آسیاب، پروسه ی تولید را طی و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم تر می‌ شود.

شرکت معروف Nestle اولین شرکتی که قهوه فوری را روانه بازار جهانی کرد و با ورود بسته های Nestle Coffee به کشور ما ، اصطلاح نسکافه نیز بین طرفداران به نوشیدن قهوه رواج یافت. به این ترتیب اصطلاح نسکافه به نوعی اختراع ایرانیان قهوه نوش محسوب میشود.

تفاوت کافی میکس با قهوه و شیر قهوه

قهوه پودری، خالص و تنها از پودر دانه قهوه تهیه میشود، اما نسکافه یا همان کافی میکس در صنعت از ترکیب قهوه فوری، شیرخشک، پودر شکر و برخی دیگر از افزودنی ها حاص میشود و پس از حل شدن در آب جوش به سرعت آماده مصرف می شود.

پودر آماده کافی میکس چون دارای شکر، خامه و چربی است کالری بسیار بالایی داشته و مصرف زیاد آن را توصیه نمی کنند و چون برخی انواع آن دارای مواد نگهدارنده است می تواند موجب بروز حساسیت در اشخاص مستعد شود و بهتر است نسکافه با مقداری کم شکر به همراه شیر کم چرب و قهوه تازه و اصیل به صورت خانگی تهیه و مصرف شود.

تفاوت شیر قهوه با کافی میکس

  شیر قهوه که از ترکیب شیر و قهوه درست می شود و بدون شکر است، اما همه ی نسکافه های آماده دارای شکر بوده و در نتیجه مبتلایان به دیابت قادر به مصرف هر نوع نوشیدنی حاوی قهوه نیستند. البته استفاده از کافی میکس بدون شکر  «sugar free» و کم چرب «low fat» که روی پاکت آن ذکر شده برای مبتلایان به دیابت، چربی خون و اضافه وزن و البته برای افراد سالم در بازار موجود است که یا طعم تلخ دارد و فقط از دو ترکیب شیر و قهوه تهیه گردیده بلامانع است.

تذکر دهیم که اگر از کافی میکس بدون شکر استفاده می کنید، گمان نکنید که بدون کالری است، زیرا شیرخشک و خامه آن دارای کالری فراوان و حتی انواع کم چرب آن نیز هم دارای مقادیری کالری است ، اما قهوه خالص تقریبا بدون کالری است.

کافئین قهوه فوری کمتر است

به گفته متخصصان تغذیه مقدار کافئین قهوه فوری، کمتر از قهوه معمولی بوده و هر دو فنجان قهوه فوری به اندازه یک فنجان قهوه معمولی دارای کافئین است . البته مقدار کافئین هر لیوان ثابت نیست، زیرا به نوع، شیوه دم کردن و میزان پودر آن وابسته است .

چه کسانی نباید قهوه و نسکافه بخورند؟

از آنجا که کافئین موجود در قهوه علائم استرس،اضطراب، دلهره، تنش را افزایش میدهد ، مصرف بیش از دو لیوان آن در روز توصیه نمی گردد. نتایج آزمایشات جدید نشان میدهد که کافئین قهوه در زنان باردار باعث رشد ناقص جنین، سقط یا زایمان زودرس و می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد شیرخوار منتقل شود و مصرف بیش از یک فنجان آن باعث ایجاد بی خوابی، تحریک پذیری، امتناع از شیرخوردن و عصبی شدن نوزاد شود و چون کبد شیرخوار به قدر کافی رشد نیافته و آنزیم های ویژه را ندارد، کافئین مدت زمان بیشتری برای تجزیه شدن در بدن نوزاد می ماند و عوارض بیشتری را به جا می گذارد.

همچنین کسانی که دارای مشکلات پرفشاری خون و تپش قلب هستند، اشخاصی که در خطر پوکی استخوان قرار دارند و زنانی که در سینه خود غده فیبروکیستیک دارند نباید از قهوه به مقدار زیاد استفاده کنند . قهوه به دلیل کافئین، اثر داروهای ضد درد را زیادئ کرده و حتی انواعی که عبارت بدون کافئین روی بسته بندی آن ذکر شده هم می تواند حاوی اندکی کافئین باشد. بر اساس آزمایشات ، کافئین موجود در یک فنجان قهوه فاقد کافئین، پنج تا ده برابر کمتر از قهوه معمولی است.

و اما چه قهوه ای بخریم؟

ـ هر چه دانه های قهوه بزرگ تر باشد، طعم بهتر و مطبوع تری دارد و اگر میخواهید قهوه پودر شده بخرید توجه داشته باشید که روی بسته بندی آن عبارت AA درج شده باشد. این عبارت نشان می دهد که پودر قهوه از دانه های درشت تهیه شده است.

ـ قهوه ای که رنگ آن تیره شفاف و طعم تلخ تری دارد مرغوب و اصیل تر است. توجه کنید قهوه پودری در موقع دم کشیدن باید کمی روغن پس دهد و مزه آن نیز تلخ باشد. قهوه های ناخالص و بی کیفیت رنگ روشن کدر و طعم خاک و آنهایی که تاریخ گذشته و کهنه اند کمی بوی آرد نخودچی می دهند.

http://up.iran-green-tea.ir/view/1207488/add.png خواص کامل قهوه - Coffee

منابع :

http://www.asriran.com

http://up.iran-green-tea.ir/view/999128/Boroshor.png

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
باسلام ..سایت .:: iran-Green-Tea ::. با هدف آشنایی و معرفی خواص و فواید دارووهای گیاهی،دمنوش ها ،ادویجات، میوه ها و .. ایجاد شده است . امید به این داریم که با نظرات سازنده خودتون مارو در این هدف یاری کنید .سایت چای سبز ایرانی آماده هرگونه تبادل با عزیزان هست ...امیدواریم لحظات خوشی را در سایت خودتان داشته باشید .
اطلاعات کاربری